Wybór butów do chodzenia dla osób starszych

Funkcje, których potrzebujesz w butach do chodzenia, mogą się zmieniać wraz z wiekiem. Możesz być przyzwyczajony do noszenia obcasów lub butów, ale okazuje się, że nie nadają się one już do chodzenia. Buty, których używasz od lat podczas chodzenia dla zdrowia i sprawności lub na spacer z psem, mogą również wymagać wymiany na te, które będą Ci lepiej służyć. Dowiedz się o zmianach, które zachodzą wraz z wiekiem, oraz o butach, które pomogą Ci wkroczyć w podeszły wiek.

Zmiany w Twoich stopach wraz z wiekiem

Twoje stopy będą zmieniać kształt i rozmiar na przestrzeni lat, a Twoje potrzeby w zakresie obuwia będą się zmieniać z powodu typowych warunków.

    • Rozszerzanie i wydłużanie stopy : To normalne, że stopy stają się szersze, dłuższe i bardziej płaskie, gdy więzadła i ścięgna tracą siłę i elastyczność. Kumulują się u nich obrażenia. To normalne, że rozmiar buta zwiększa się o połowę lub więcej.
    • Obrzęk stóp : Możesz odczuwać obrzęk stóp i kostek z powodu problemów z krążeniem lub działaniem leków i schorzeń. W dniach, w których masz większy obrzęk, możesz potrzebować większej pary butów. Jeśli nosisz skarpety uciskowe, upewnij się, że obuwie może je pomieścić, ale nie jest zbyt ciasne.
    • Cieńsza naturalna amortyzacja : tracisz również tłuszcz, który amortyzuje podeszwę stopy. Możesz odczuwać coraz większy dyskomfort i zmęczenie, gdy ta naturalna wyściółka zostanie utracona. Pomocne mogą być amortyzowane buty lub wkładki.
    • Zmiany skórne : Sucha skóra z wiekiem może prowadzić do zrogowacenia i popękanej skóry na piętach.
    • Problemy ze stopami mogą się pogorszyć : haluksy, młoty i inne choroby stóp nadal się rozwijają. Długotrwałe skutki noszenia butów ze spiczastymi palcami i podwyższonymi obcasami mogą być odczuwalne.
    • Zmiany chodu : zapalenie stawów, neuropatia i inne stany mogą zmienić Twój chód, spowalniając ogólną prędkość chodu i czasami powodując utykanie. Może to powodować nacisk na różne obszary stopy, co prowadzi do dyskomfortu. Chód zmienia często rozwijają się po 70 roku życia i są widoczne w większości ludzi w wieku powyżej 80. 1
    • Utrata gęstości kości : przerzedzone kości są bardziej narażone na złamania, w tym kości stopy.
    • Niemożność dotknięcia stóp : z wiekiem możesz stracić elastyczność i mieć trudności z pochyleniem się lub skrzyżowaniem nogi. Jeśli nie możesz łatwo dosięgnąć stóp, założenie skarpet i butów staje się wyzwaniem. Możesz potrzebować urządzeń pomocniczych, takich jak pomoc w skarpetkach i zmiana buta na niesznurowany. Możesz nie być w stanie przyciąć paznokci u nóg lub umyć i wysuszyć stóp.
    • Problemy ze  stopami spowodowane cukrzycą : Więcej niż jedna na cztery osoby po 65 roku życia choruje na cukrzycę. 2 Często prowadzi to do utraty krążenia krwi i czucia w stopach. Musisz upewnić się, że buty są dobrze dopasowane, nie pocierają i nie powodują pęcherzy , które mogą prowadzić do infekcji.
  • Problemy z równowagą : Wraz z wiekiem zmniejsza się zdolność do zachowania równowagi i korygowania siebie w przypadku poślizgu lub potknięcia. Możesz być na lekach, które mogą powodować zawroty głowy. Będziesz potrzebować butów, które mają antypoślizgowe podeszwy i odpowiednią strukturę, aby zapewnić dobre wsparcie, w tym buty z wysokim kołnierzem.

Buty do chodzenia dla aktywnych osób starszych

Jeśli jesteś aktywny i często lubisz spacery dla zdrowia i sprawności, najlepszym wyborem są buty sportowe do marszu lub biegania. Aby upewnić się, że kupujesz odpowiednie buty i są one odpowiednio dopasowane, odwiedź specjalistyczny sklep z butami do biegania w Twojej okolicy. Służą nie tylko młodym, wyczynowym biegaczom. Mają wielu stałych klientów, którzy wyglądają tak samo jak Ty i mają podobne potrzeby.

Chociaż buty do chodzenia mogą działać, nie zdziw się, jeśli zamiast tego polecą buty do biegania . Buty do biegania przodują pod względem lekkiej amortyzacji i najnowszej technologii. Odpowiednie buty do biegania będą wyginać się w przedniej części stopy i mieć płaski profil z niskim spadkiem od pięty do palców.

Buty sportowe mają również wyściełany kołnierz na pięcie, który może zmniejszyć otarcia w tym obszarze. Wiele z nich ma bezszwową cholewkę, aby zmniejszyć obszary tarcia.

Szukaj butów sportowych, które mają bardziej zaokrąglone noski i mają różne szerokości. New Balance to marka, która od dawna znana jest z obu. Mają kilka stylów chodzenia z zapięciem na rzep, jeśli wolisz. Wiele modeli Brooks jest również dostępnych w różnych szerokościach i są one znane ze swoich butów do kontroli ruchu , Beast dla mężczyzn i Ariel dla kobiet.

Poproś sprzedawcę, aby pomógł Ci zasznurować buty, aby uzyskać dobre dopasowanie . Chcesz się upewnić, że nie są zbyt ciasne na przedniej części stopy, ale można je zacisnąć w kostce, aby pięta pozostała w misce pięty. Są sztuczki, których możesz użyć. Buty są ważne, ale nie oszczędzaj na kupowaniu dobrych skarpet . Szukaj skarpet odprowadzających wilgoć o anatomicznym kształcie, które mogą zmniejszyć ryzyko powstawania pęcherzy. Dobrym źródłem tych informacji jest działający sklep.

Zawsze kupuj buty później w ciągu dnia, kiedy stopy mogą być nieco bardziej opuchnięte. Noś skarpetki, które planujesz założyć do nowych butów, aby mieć pewność, że uzyskasz odpowiednie dopasowanie.

Buty do codziennego chodzenia

Możesz odwiedzić specjalistyczny sklep z butami i kostkami, aby uzyskać rekomendacje dotyczące wkładek, butów i modyfikacji butów. Jeśli odczuwasz znaczny ból stopy lub trudności z chodzeniem, omów je z lekarzem lub podologiem w celu uzyskania pełnej oceny. Wspierające i amortyzujące wkładki mogą zapewnić większy komfort lub możesz potrzebować ortezy na receptę.

Jeśli chodzi o buty, które możesz nosić podczas zakupów, spotkań towarzyskich lub w domu, istnieją marki i źródła projektów przydatnych dla osób starszych:

  • Propet to marka oferująca różnorodne projekty butów, które obejmują zapięcie na rzep zamiast sznurówek, zwiększoną szerokość i inne funkcje, których możesz potrzebować. Mają różne style, w tym buty sportowe, buty wyjściowe, buty, sandały i kapcie. Wiele z ich modeli jest ocenianych jako buty dla diabetyków zatwierdzone przez Medicare.
  • New Balance produkuje kilka modeli z zapięciem na rzep zamiast sznurowadeł. Należą do nich 577, 813, które są zatwierdzone przez Medicare jako buty dla diabetyków, oraz 411 i 928, które są bardzo szerokie. Te buty mają skórzaną konstrukcję i są dostępne w kolorach takich jak czarny, biały i jasnobrązowy.
  • Silvert’s sprzedaje adaptacyjną odzież i obuwie od różnych producentów, które mogą zaspokoić potrzeby, takie jak bardzo szerokie buty, buty z dodatkową głębią dostosowaną do ortezy, buty, które można regulować pod kątem obrzęku stopy i buty z antypoślizgową podeszwą.

Obuwie, których należy unikać

Tego typu obuwie może powodować problemy z wiekiem. Noś je rzadko lub ostrożnie:

    • Buty lub buty ze spiczastymi noskami : jeśli kochasz swoje kowbojskie buty, może być trudno z nich zrezygnować. Ale buty i buty damskie ze spiczastymi noskami uciskają palce u nóg, mogą ocierać i powodować owrzodzenia. Poszukaj wersji z kwadratowymi lub okrągłymi noskami, które zapewnią Twoim palcom swobodę ruchu.
    • Buty z obcasami wyższymi niż 2 1/4 cala : podwyższony obcas zwiększa ryzyko skręcenia kostki i spowodowania większych obrażeń, jeśli tak się stanie. Dotyczy to zarówno szerszych, jak i chudych obcasów.
    • Buty na gładkiej podeszwie : musisz zmniejszyć ryzyko poślizgnięcia się i upadku. Szukaj podeszew antypoślizgowych we wszystkich butach.
    • Chodaki, sandały lub klapki z niskim oparciem lub bez pleców : ryzykujesz wyjście z tego typu butów na pochyłości i nie możesz uzyskać dobrego ruchu podczas noszenia. Szukaj modeli z wygodnym, wyściełanym paskiem na plecy. Unikaj sandałów, które powodują gorące miejsca lub pęcherze w miejscu ocierania się pasków.
    • Lekkie buty : potrzebujesz więcej struktury, aby amortyzować i wspierać stopę w miarę starzenia się. Nawet kapcie, które nosisz w domu, powinny mieć mocną podeszwę.
  • Buty z podeszwą rocker : ten rodzaj butów nie jest zalecany, jeśli masz trudności z utrzymaniem równowagi lub chód nie jest stabilny.
  • Stare, zużyte buty : buty tracą wsparcie i amortyzację z wiekiem. Musisz sprawdzić swoje buty i kupić nowe, gdy zobaczysz zużycie na podeszwie, cholewce lub wewnątrz.

Utrzymywanie aktywnego trybu życia jest ważne dla zdrowia i niezależności w miarę starzenia się. Czasami będzie to oznaczało przejście na buty, które nie pasują do Twojego zwykłego stylu. Zrozumienie, czego szukać w butach, pomoże Ci dokonać najlepszego wyboru. Należy pamiętać, że buty powinny czuć się dobrze zaraz po ich założeniu, bez okresu docierania. Zadbaj o swoje stopy o odpowiednie buty, abyś mógł iść dalej.